Thursday, September 4, 2008

Media pengipas bontot BN tak insaf~ ref mutaligat

Media pengampu masih tidak insaf, masih terus tidur dan lena di atas tilam BN walaupun rakyat sudah memberikan isyarat demi isyarat bahawa kerajaan BN sudah hampir menemui ajal. Oleh kerana terlalu yakin dengan kekentalan BN media ini masih mengamalkan perangai kuno tidak bertamadun mereka dengan membuat laporan yang jelas jahat dan berpihak 100 % kepada BN.
Lihat sahaja pada malam pengumuman keputusan pilihanraya kecil Permatang Pauh. Liputan stesyen TV3 dan RTM cukup mengecewakan tidak sebagaimana keadaan apabila BN menang selesa pada pilihanraya-pilihanraya kecil yang lain seperti Machap, Ijok dan sebagainya.
Laungan Menteri Penerangan, Shabery Cheek bahawa RTM akan lebih professional hanyalah omongan kosong sekadar untuk menambahkan buih di bibirnya sahaja.
TV3 dan RTM langsung tidak menyiarkan pengumuman keputusan secara langsung atau sekurang-kurang ada ulasan panjang lebar sebagaimana yang dibuat jika BN menang. Kita juga hairan adakah dengan sikap sebegini ianya memberikan kelebihan kepada BN? Saya tindakan sebeginilah yang menyebabkan rakyat meluat dengan BN dan stesyen TV sehingga memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat.
Saya sengaja mengikuti siaran berita di TV3 suku dan RTM untuk menonton kalau-kalau ada ulasan penuh dan rancangan analisis keputusan pilihanraya dibuat. Malangnya semua tahu tidak ada ulasan panjang lebar dalam Berita Perdana atau Buletin Utama. Umpamanya Buletin 1.30 TV3 Suku semalam hanya dimuatkan dengan laporan bahawa Anwar akan mengangkat sumpah hari ini. Selepas terus lenyap tiada lagi berita berkenaan pilihanraya Permatang Pauh. Berlainan sekali dengan keadaannya jika BN menang. Saya yakin kalau BN menang berita dan analisa berkenaannya akan dibuat tanpa henti mungkin selama sepurnama.
Kalau inilah perangai media negara kita samada media cetak atau elektronik saya yakin rakyat akan terus menolak BN dan media ini secara total pada pilihanraya umum akan datang. Lebih malang lagi kalau kerajaan BN dan media terus bersekongkol dan tidak mengubah fe'el mereka ini, sampai bilapun negara kita tidak akan maju disebabkan minda rakyat masih ditakuk zaman tahun 60-an.

No comments:

Post a Comment